En vistelse i Simons örtagård, del 3

Bild på Aloe Vera växter från: www.mangrovesforthefuture.org
 
Nästa stopp blir ganska snart, ja det känns knappt som vi satt oss till rätta i bilen innan det är dags att gå ur igen. Vi vet inte riktigt var eller var det är Gerhard planerat åt oss... 
- Gå in här, säger han. Ta en kopp te och hör vad som sägs om alla växter och örter. 
- Men... Hinner vi detta? Undrar pappa. Vi är på väg till Kandy och dit är det en bit...
- Ja, ja menar Gerdard. Detta tar ingen lång tid. Gå in ni. Han själv och chauffören går in i förväg.
 
Så kommer en man, Simon, och möter oss och välkomnar oss till sin örtagård. Han tar oss genom växter och blommor och berättar om deras ursprung och hur man kan använda dem för olika ändamål. Aloe vera växter, kanel, kakao, vanilj och kardemumma, ja i Simons örtagård verkar det mesta finnas. Har du feber? Skala färsk ingefära och håll biten i armhålan. Vill du ha feber? Skala vitlök och håll i armhålan... Om det stämmer? Det har jag ingen aning om, men Simon låter ju trovärdig...
 
Det är så otroligt varmt och Labolina är genomvåt. Mitt i värmen kommer en man med en bricka och bjuder oss på ett alldeles utsökt te. Kanske det godaste te jag druckit i hela mitt liv? Och jag njuter av smaken, trotts värmen. Pappa går upp och ner i den branta backen med Labolina som absolut inte vill vara stilla. Nej, hon har ju suttit och suttit i bussen och är väl glad att få röra på sig. Men det är så varmt och i den branta backen orkar man inte gå speciellt länge! Till slut är vi igenom trädgården och vi får sätta oss i skuggan där Simon fortsätter prata läkekonster och annat. Sedan får jag och mamma ansiktsmassage och sedan får den som vill axel eller rygg massage. Om man vill? Dum fråga att ställa till mig! Hårda axlar slappnar av och jag blir alldeles varm inombords när en man knådar igång mina armar. Varm på ett nytt behagligt sätt och där i skuggan av Sri Lankas varma solstrålar sitter jag och får massage i en örtträdgård. Ja när jag tänker på det känns det nästan overkligt. Här, tillsammans med min kära familj i det land jag en gång för snart 30 år sedan föddes i...
 
Simon fortsätter sen in i sin butik, ja den som vill får köpa. Jag går loss och plockar på mig diverse örtprodukter, kryddor, det fantastiska goda teet och även om jag försöker hejda mig lyckas Simon sälja väldigt mycket. Ja alla köper vi mycket och tänker väl i just den stunden att vi gör bra affärer och Simons produkter är nog väldigt fantastiska. Kanske till och med kan göra underverk? T tröttnar snart, eller också är det Labolina som tröttnar och han tjatar på mig om att vi måste gå ner till bussen och ge henne nått att dricka eller kanske äta. Jag vet inte vad som flugit i mig i dag, jag befinner mig någonstans långt bort och mumlar nått om att han givetvis har rätt och absolut, vatten och nått i magen är vad hon måste ha! Men sen tycks alla saker butiken liksom ropa åt mig och jag ser syster plocka åt sig saker jag inte vare sig sett än mindre köpt. Va, har jag missat nått? T är försvunnen ut mitt minne och när jag kommer på att det var nått med Labolina tittar jag mig förbryllat omkring... Vart tog de vägen? Ja, ja han har nog löst det tänker jag och köper några produkter till... Jo, jag sa ju det - jag har blivit smått tokig. T står nere vid bussen när vi andra kommer dit, bara lite irriterad och undrar vart jag blev av. Det är dags att åka vidare.

Sri Lanka | |
Upp