Nellie 7 veckor


Nellie fick dockor av sin farmor. En krypdocka som föreställer Nellie när hon är liten - ljus och blåögd, en större docka som föreställer henne när hon blir äldre - mörkare och kanske brunögd.


Plötsligt har det förvandlats en liten människa med egna uttryck och miner, Nellie är inte längre en nyfödd liten bebis utan en "stor" tjej med sitt egna alldeles speciella sätt. Hon vill bli buren framåt så att hon kan se och vara med. Håller huvudet mer stadigt och kan med hjälp av stöd sitta själv. 
Hon blir mer och mer uppmärksam på vad man säger och gör för varje dag som går. Nu kommer det ofta små ljud och hon pratar och skrattar med hela kroppen. En glad nöjd tjej gör en glad mamma och pappa!

Själv mår jag utmärkt och stärks i rollen som mamma för var dag som går. Jag börjar lära mig hennes ljud och vet ofta, långt ifrån alltid, vad hon vill/inte vill. Jag försöker boka upp oss på lagom mycket aktiviteter för att förgylla vardagen samtidigt som vi hittar någon form av rutiner.

Det är fascinerande hur denna lilla person kan få ett helt sällskap att stanna upp och all fokus riktas mot henne. Hur hon kan få den mest sorgsna människa att spricka upp i ett leende gör mig helt lycklig.
Livet som mamma | |
#1 - - Anonym:

Vilka fina små söta och välgjorda minidockor! Min kusin, Emelie, hade liknande dockor som "snuttar" när hon var liten. Hon killade sig i örat med dockans hår, så sött :) Kram /Jossan

Upp