Cavtaft

Solen gassar på oss när vi vandrar bort för att ta bussen till gamla stan. Är såå tacksam över min solhatt och T är tacksam över sin nya väska. Att ha ryggsäck blev alldeles för svettigt och han visste inte vart han skulle göra av sig.

Vi är ute i god tid och hinner med första båten som skall ta oss ut till Cavtaft. Man kan tydligen även åka buss, men Aida sa att det var mycket vackrare med båt. En tjej med varma kläder ropar att båten kommer och hon ser så svettig ut. Varje gång hon ropar himlar hon med ögonen som om detta är bland det värsta hon vet. Både jag och T tittar och tänker att det måste vara skit att ha ett jobb som man inte trivs med. Ja, hela hon utstrålar missnöjje...

Båtresan tar ca. en timma och under färden stannar vi på flera olika platser. Ett ställe är underligt... känns som om vi åker in i en spökstad där små hus och stora hotell ser bombattackerade ut. Allt är tyst och stilla och med de trasiga byggnaderna som möter vår syn är det som att titta på en kuliss.

   

Cavtaft är vackert! Vi skickar sms till T´s syster som fyller 30 och T smörjer in sig med någon slags olja som skall göra att man blir lite extra stekt...brun. Jag tar kort och på bilden ser han svettig ut, det riktigt glänser!


Köpter den godaste glassen ever! och lägger oss sedan på en klippa. Vattentemeraturen har sjunkit och plötsligt tycker vi att det är kallt att bada. Vi ser andra som också hoppar i som snabbt drar efter andan. Kanske är det kallare för att vi är längre ut... ingen som vet. Jag lägger mig i skuggan och somnar....Skit! När jag vaknar har jag massa jobbigt bett på ryggen.
      

Vi packar ihop och fortsätter att promenera. Äter mat, jag väljer en skum tonfisksallad som jag lyckas trycka i mig med hjälp av massa öl. Den är helt seg!

Vi går och köper glass igen innan vi badar ännu mer. Den här gången i en vik och där är det varmare. Tar sista båten hem och äter mat inne i gamla stan. Ännu en gång superduper nöjda över dagen!

Dubrovnik 2008 | |
Upp