Mina betyg till finalen i Melodifestivalen 2006

Ja, jag måste ju göra ett blogginlägg om helgens melodifestival, finalen!!


Andreas Johnson - Sing for me
Med en skön låt äger Andreas globen under sitt framträdande. Stor plus för att killen rör sig över stora ytor under delar av sången. Klädmässigt gillade jag hans mörkblå kostym och hans röda skjorta, avd jag inte gillade var hans ring i högra örat. Det gick helt bort!! Sing for me var en låt som jag trodde på, och det var ingen överraskning att det var en av favvoriterna i juryns röster. Av mig får Andreas 4 av 5.

Björn Kjellman - Älskar du livet
I sin gröna kavaj och gröna hatt ser Björn ut som en snäll lekfarbror. Hans svarta byxor och väst med silver ränder är däremot mycket bättre! Låten Älskar du livet var för mig aldrig någon favrit, och även om jag gillar Björn så är det hemskt att säga, killen har ingen bra sångröst. Texten var fin, men i helt fel sammanhang. Så även om Björn gjorde sitt bästa får han bara 2 av 5.

Linda Bengtzing - Jag ljuger så bra
Linda kom in på scenen som en frisk fläkt. Med alla sina klädbyten tycker jag att hon gjorde ett riktigt bra framträdanade. I sista bytet fastnade kjolen, men även detta fixade Linda. Förra året var jag ingen större hejjare av Linda, men i år tycker jag att hon mognat till sig. Med sin låt Jag ljuger så bra gör hon ett framträdande som det lyser självförtroende om. Av mig får linda 4½ av 5.

The Poodles - Night of passion
Jag gillade de hårdrockande gänget i the Poodles! Även om jag ibland tyckte mig se för många ölmagar... Låten var grym, med många höga toner som inte är en baggatell för alla att klinga av. Mest fascinerad var jag kanske ändå av trummisen som på många konstiga och coola sätt kastade med sina trummpinnar! Ett säkert framträdande som får 4 av 5.

Magnus Carlsson - Lev livet
Mangus är en charmör, det är bara så. Med sin svarta kostym ser han ut som en läcker skön sjungande karl som man inte kan annat än smälta för. Plus även för de svartklädda dbakgrunds dansarna, som även de gjorde ett bra jobb. Sångmässigt är han som vanligt väldigt duktig, men låten fångar mig inte för fem öre. Funderar på hur den gick... nä minns inte. Magnus får 2 av 5.

Rednex - Mama take me home
Ja, rednex betyder ju bönder och det är precis vad gruppen visar på scenen. Även om jag tycker att deras kläder är coola och låten till viss del är riktigt bra, måste jag säga att Mama take me home inte platsar i melodifestivalen. Verserna gillar jag bäst, eftersom de musikaliskt sett är svårast att sjunga. Melodin går en egen väg medan kompet har sin. Mycket musikaliskt bra! Låten får 3 av 5.

Carola - Evighet
Jag håller med Lena PH när hon i inledningen av finalen sjöng att Carola är smart som passar på att torka håret under sitt framträdande. Även om Carola redan använt sig av fläktar på scen, tänker på fångad av en stormvind, är det inte alltid fel att göra en favorit i repris. Hennes mörkblå kläder fläktar som en vacker våg... eller nåt!?! Snyggt tycker jag i alla fall att det var. En del har sagt att de tycker att Carola börjar bli tjatig, och att mycket av det hon gör låter samma... För mig spelar det ingen roll att det är lika, hon är duktig. Även om låten Evighet inte var den bästa låten i finalen tycker jag att Carola var den bästa artisten i finalfältet! Jag tror på att hon klarar representera Sverige i den stora Europatävlingen senare i Maj, det måste hon göra...Hon har en enorm utsrålning uppe på scenen och man ser riktigt hur det lyser om henne. Evighet får 4 av 5.

Magnus Bäcklund - The name of love
Magnus, tack för att du bytade bort de där fula Rednex liknande bruna skinnbyxorna! Kvällen kläder var 100 gånger bättre. Sångmässigt klarar Mengus sig utmärkt utan Jessica, men vad har han fått för låt? The name of Love blev till slut endast en tjatig refrän för min del... 3 av 5

Kicki Danielsson - I dag & i morgon
Som pappa sa, ja för ungfär 20 år sedan hade säkert låten, I dag & i morgon  varit riktigt bra! Mycket plus för Kikkis kläder, färgglada och med en modell som passade för hennes kropp. Ledsen att säga det med nu måste Kikki lägga ner melodifestivalen och lämna plats åt nya talanger. Jag ger henne 1 av 5.

BWO - Temple of love
Martin, sångaren är ju riktigt söt!! Och även om de två små nissarna som spelar synt bakom honom ser halvt roliga ut tycker jag att allt är coolt. Låten Temple of Love som redan spelas flitigt på radion, tror jag kommer att bli nästa disco låt. Ja, den kommer vi nog alla svänga oss lurviga till en eller två gånger. En glad låt som man blir glad av att lyssna på! Att Martin rör sig över scenen är också plus i kanten för! Det gör att publiken blir mer delaktig! 4 av 5.
Vardagsliv | |
Upp