Kalender del 10



Del 10

Samtidigt som du reser dig upp tänds ljuset, alla lampor börjar lysa. Huset badar plötsligt i ljus. På hallgolvet rullar ficklampan sakta fram och tillbaka. När du tar upp den ser du att det är en text inristad på lampan. Den är så mikroskopisk liten att du omöjligt kan läsa. Med din vante drar du längs tuchskärmen där det åter står 

Jontes Rum ➡️ dra för att öppna.
Snabbt tar du dig in i rummet och söker med blicken över rummet. Jo visst kom du ihåg rätt, där på skrivbordet bredvid en docka med stora ögon ligger något som liknar ett förstoringsglas. Du sätter den mot ficklampan och du kan nu tydligt se meddelandet. Där står med små snirkliga bokstäver:

Jag vet att du inte är någon mobbare, att du hela ditt vuxna liv jobbat för att visa att du är en god man
Nikolaus, jag förlåter dig! 

Du är så upptagen av meddelandet att du först inte noterar att det åter blivit mörkt. Plötsligt ser du en skugga vid dörren, kanske är det en svans? Du hinner inte fram innan dörren slår igen med en dov duns. När du försöker öppna den inser du att det är hopplöst - dörren är låst och du är fast...

Jag har ögon men kan inte se. Jag har öron men kan inte höra. Jag har ben och fötter men kan inte gå. Jag har armar men kan inte krama dig. Ändå vill jag gärna vara din vän. Vem är jag? 

Kalender 2015 | |
Upp