En hel massa turer del 1

Bildteatimetales.blogspot.se
 

Idag blir det ingen frukost i lugnan ro, nä mer tvärtom. Vi stressar personalen om att vi behöver få in vår frukost så fort det bara går för vi skall iväg snart. Ja här gör man frukosten till varje person allt medan man kommer ner till borden, ingen buffé här inte. Och bra är kanske det? I värmen och med flugor samt andra djur som flyger runt. När tallrikarna sätts på borden kan man i alla fall hoppas att det är ny beskuren frukt och omeletterna är så varma att det bara måste vara nygjorda.

Vår tidigare chaufför Gerhard och hans svåger hämtar upp oss klockan åtta och vi åker iväg på dagens äventyr. Inte i flufffluff vanen utan i svågerns där tidningspapper skyddar golvet och fälgarna blänker i morgonsolen. Ja solen lyser och värmer in genom bildrutorna. Vi pratar om vad dagen kan innehålla och ser med spänning fram emot de olika ställen vi ska besöka. Jag är lite skeptisk till elefantbesöket. Det skall bli spännande att se men rida på någon vet jag inte om jag har någon lust med... Djurvän eller djurälskare har aldrig varit namn att förknippa med mig.

I värmen somnar både jag och Labolina och vi rycker båda till när bussen stannar och vi befinner oss utanför en butik med batiktyger och träfigurer.

Gerhard ber oss ta en titt och vi går alla snällt ut, helt sömninga. Inne i butiken är det svalt men luktar starkt av alla tyger. Visst är det vackert, klänningar och kjolar i alla möjliga vackra färger. Saris, linnen, skjortor och tavlor pryder butiken men tyvärr hittar jag inget jag vill ha. Priserna är ganska dyra, i USD, och färgerna tyvärr för mörka för att jag skulle känna mig fin i något av plaggen, syster känner likadant och killarna orkar knappt titta utan går ut och väntar. Känner mig ofin mot Gerhard som säker får provision om vi köper nått, men vi kan ju inte handla bara för att köpa nått vi egentligen inte vill ha. Gerhard själv köper sig en ljust grön vacker sarong och vi åker därifrån.

Sri Lanka | |
Upp