Nellie 5 månader

När du föddes tyckte vi att dina fötter var så stora i förhållande till din annars lilla kropp, nu fem månader senare är det som om kroppen vuxit på plats och dina små fötter ser inte längre stora ut. Snarare pyttesmå och otroligt söta.


Jag försöker ta in att du redan blivit fem månader och allt det som hänt under den här tiden. Det är så oerhört stort och svårt, för hela tiden händer nya saker och ibland finns det inte utrymme att landa och leva i det som är just för stunden... Tänk att en människa så snabbt kan utvecklas!

Vi har gått klart kursen i babymassage och jag tror att Nellie gillade de flesta rörelserna. Armar och ansike var inga favoriter, men det gick. Ben och rygg gillar hon bäst då hon ligger och bara njuter. Att beröring är så viktigt blir under en sådan här kurs så självklar. Vi har också fått möjlighet att träffa andra mammor med sina barn vilket kanske har varit det allra bästa med kursen om man frågar mig.

Under månaden som gått har Nellie hunnit lära sig sitta i stol och korta stunder sitter hon själv på golvet. Att stå upp när någon håller i henne älskar hon och det låter nästan som om hon kiknar av glädje. När hon nu ligger på mage har hon börjat dra benen under sig och förflyttar sig sakta, bakåt:) Ett förstadie till krypningen kanske?

Hon har fått smaka på gröt och verkade gilla det! Åt så bra och det var knappt något som rann ur den lilla munnen. Tyvärr har hon fått riktiga utslag runt halsen och kanske kan det vara att hon reagerar på gröten som innehåller havre. Skall avvakta ett tag med gröt för att se om utslagen och klådan avtar. Stackars liten känner att det är irreterat men kan inte riktigt lokaliser vart så hon kliar på hela överkroppen...

Sömnen... konstigt nog vänjer jag mig vid att vakan en-två gånger för att mata/byta blöja/ ibland lugna en ledsen tjej/ ibland bara få henne tyst i allt snattrande. Jag själv har verkligen blivit bättre på att ta mig en vilostund på dagen om jag känner mig omänskligt trött.
Livet som mamma | |
#1 - - Anonym:

Hon är världens finaste! Tack för igår, skönt att ha er nära, kram M

Upp