Nellie 16 veckor


Ett av de få reafynd jag gjort i år är Nellies übergulliga små ballerina skor. Strl 13/14 och så söta att man nästan smälter...

Nellie har snart blivit fyra månader och varje dag händer det saker i hennes utveckling. Det "stora" som hänt den här veckan är att hon rullar runt, både från mage till rygg och tvärtom. Jag blev alldeles till mig när jag såg det första gången och ringde större delen av familjen för att berätta. Länge, länge låg vi på fårskinnsfällen och tränade och jag njöt av den stolthet som bubblade upp inom mig.

I måndags var vi på babysim för första gången och Nellie som vanligtvis inte gillar att bada här hemma stormtrivdes på Tanumstrand. Själv var jag toknervös och hade bara fokus på mitt lilla barn, rädd att göra "fel" och la knappt märke till något runt omkring mig.

Ibland kan jag tycka att hon är lite för social och nyfiken. Vill inte sitta nere i babysittern när alla andra sitter uppe vid bordet. Hon vill vara med där det händer och blir lätt uttråkad om det enligt henne händer för lite. Ibland nöjer hon sig med sina leksaker som hon numera håller stadigt och kan med vissa svårigheter flytta från hand till hand, men bäst är ändå att bli buren och få se och uppleva omvärlden.

Till och med på natten skall hon vara med... vilket verkligen börjar tära på mig. Jag klagar inte (eller jo det gör jag) för självklart är jag medveten om att saker och ting förändras från och med den dagen då du blir mamma, ni blir föräldrar. Som sömnen tex... men trots den här vetskapen mår jag inte bra när jag inte får sova. Försöker i den mån det går att lägga mig en stund på dagen då Nellie sover, men... ja ibland finns det trista måsten som måste göras och när hon sover är ett utmärkt tillfälle för då hinner jag... Under Nellies första nio veckor hade vi det underbart då hon sov hela nätterna men sedan började hon vakna en gång och nu är det nästan alltid tre gånger per natt som hon är uppe. Tips på hur jag får min lilla tjej att sova på nätterna igen mottags tacksamt! Positivt är i alla fall att hon numera somnar runt 22 vilket är en förbättring ifrån klockan 24!

I förra veckan var vi och tog tre månaders vaccinet. Stackars plutten skrek sig helt tomatröd men fick ingen feber eller någon annan biverkning.

60,5 cm lång ocg väger 5115 g thats min Nellie!
Livet som mamma | |
Upp