En lång flygtur - uppdelad i två

bild: seatplans.com

Planet är stort och jag hamnar med Labolina där det finns plats för baskets - små korgar som små barn kan sova i så att mamman/pappan slipper sitta med barnet i knät hela tiden. Vår lilla tjej är nästan för stor för korgen, men med fötterna utanför går det bra.

Det börjar bra med att hon trycker ut en smoothie över både henne och mig. Jag får ett extra säte på mig avsett för bebisar och jag drar in lukten från Labolinas hår. Hon skrattar gurglande och busar med en liten pojke och hans mamma som har platsen bredvid oss. Rasmus heter pojken och kommer från Danmark och mamman har tidigare bott på SriLanka. Nu skall de, liksom vi, åter besöka landet. Men planet har knappt hunnit lyfta innan Labolina sover igen. Jag somnar också fort, men precis innan ögonen stängs kommer jag på att min mobil ligger i en väska någonstans, påslagen...

Vaknar gör jag när det är dags för mat och då vaknar även Labolina. Typiskt, hinner jag tänka för även om jag är liten till växten är platsen i ett flygplan minimal. Men det går bra, under bordet klämmer vi ner oss och äter av den goda flygplansmaten.

Sedan är det dags för toalettbesök meddelar Labolina. Urk på en liten flygplanstoalett? T är inte direkt till min hjälp... Men ändå, tänk hon är ett år och oftast säger till när det är dags och att hon går på toaletten! Jag är själv imponerad och ända sedan i våras då hon började använda toaletten har människor runt omkring oss knappt trott att det är sant. Funderar på hur det ska gå med just toalettbesöken på den här resan...

Flygturen passerar med ett snabbt stopp i Doha där vi byter till planet som ska ta oss till SriLanka. Ett mindre plan än det första men ändå med bättre komfort. Den här gången hamnar hela resesällskapet tillsammans. Labolina sover mestadels och däremellan målar vi på en ritplatta som är en gåva från planet. Bäst är nog pappa, min pappa, på att måla bilder som underhåller vår lilla resetjej. Labolina skrattar och charmar flygpersonalen, som verkligen gör sitt yttersta för att även göra den här resan behaglig.

Vi dricker vin, somnar gott och vaknar när det nästan är dags att landa.

Sri Lanka, Söka Rötter | |
Upp