Pasta med salsicca (salami) & svamp



När jag såg den här maträtten hos Anna blev jag själv sugen på att prova... En pastarätt av kocken Christian Campogiani. Allt gick snabbt att göra, men nej detta var ingen favorit för min del. T gillade men för mig var det alltför mycket korvsmak över hela rätten... Prova vad du tycker, gillar du salami gillar du nog detta.

Ingredienser 4 portioner:

400 g pasta
2 msk smör
400 g salsiccakorv (jag tog pepparsalami, precis som Anna)
200 gr champinjoner
(skurna i fjärdedelar)
(Jag tog även i lite strimlad soltorkad tomat)
1 dl vitt vin, torrt
3 dl grädde
75 gr parmesan, riven

Gör så här:

Koka upp pastavatten enligt anvisningar på paketet och lägg i pastan innan du börjar med såsen.
Ta upp pastan 2 minuter innan koktidens slut.
Ta av skinnet från korven och skär den i bitar.
Smält smör på medelhög värme i en stekpanna, lägg i salsicciakorven och låt den bryna cirka 1 minut.
Tillsätt champinjonerna, häll på vinet och låt koka i 1 minut.
Häll i grädden och koka ihop såsen på hög värme tills den kokat ihop till hälften.
Vänd ner pastan och tillsätt riven parmesan.
Koka ihop under 2 minuter.
Lägg upp på tallrikar och garnera med riven parmesan.

Smaklig måltid!


Mat & Dryck | |
Upp