GöteBorg - LanDet

Jag står på avenyn och väntar på min syster som inom loppet av några minuter borde anlända med spårvagen. Vinden blåser och i den kalla kvällen drar jag min halsduk tätare omkring mig.

Två tjejer kommer fram till hållplatsen och tittar på skärmen som avger tiderna för när vagnarna avgår. En av tjejerna utbrister förtvivlat att det är hela treeee minuter tills deras vagn kommer. Den andra tjejen suckar på ett medgivande sätt att det var då typiskt alltså!

Där och då önskade jag att jag hade samma möjligheter som de två tjejerna, emn som de ännu inte inser att de har eftersom det inte finns något för dem att jämföra med.  Jag står där i kylan och ler och känner verkligen av att jag flyttat ifrån staden och numera bor på "landet" För mig är det helt fantastiskt att kunna ställa sig och inom loppet av några minuter kommer en buss/tåg/spårvagn. Här i Fjällbacka kan man visst gå ut och ställa sig, men några minuter kan lätt bli till ett dygn om det vill sig illa och ja - kommer det slutligen en buss, nått annat är inte att tänka på - ja då kan man räkna med att vänta ytterligare ute för att man garanterat måste byta om man vill längre än Håby/Dingle.

Men jag är trots inte bitter, nej faktiskt inte. Jag ställer mig inte där ute och väntar utan jag väljer bort kollektivtrafiken och åker med min egen bil. Om jag inte är i stan då... där man bara kan ställa sig:) De två tjejerna... kanske hade de väldigt brådis.

Vardagsliv | |
Upp