Ljuvlig gâteau au chocolat



Länge, länge har jag spanat på detta recept men "lyckats hålla mig" ifrån att testa... men igår ja då kunde jag inte stå emot längre. Om du som jag gillar choklad är detta en (enkel) kaka för dig. Jag som knappt gillar chokladsmak med apelsin tog gärna en andra bit:)

Ingredienser:
150 g smör
200 g mörk blockchoklad
1 msk pulverkaffe
3 ägg
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl vetemjöl

Topping
1 dl vispgrädde
100 g mörk choklad smaksatt (valfri smak. Jag tog apelsin)

Till servering
1 dl Grädde eller creme fraiche
2 tsk vaniljsocker 

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Smörj en rund form, i diameter ca 23 cm. Rita av formen på ett smörpapper och klipp ur. Smörj pappret och lägg det i botten på formen. Smält smöret försiktigt i en kastrull. Lägg i blockchokladen och låt smälta på mycket svag värme. Rör hela tiden. Rör i pulverkaffet. Vispa ihop ägg och socker i en bunke. Rör ner chokladsmeten, vaniljsocker och mjöl. Häll smeten i formen och grädda i ca 35 min. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Låt kakan stå några minuter. Stjälp sedan upp den på smörpapper och låt den kalln helt. Gärna i kylskåp. 

Värm grädden. Lägg i den smaksatta chokladen och låt smälta på svag värme. Rör hela tiden. Låt krämen svalna lite. Bred den över kakan. Låt stelna i kylskåpet. Servera med vispad grädde eller creme fraiche smaksatt med vaniljsocker.
Mat & Dryck | |
Upp