Vi åker till Rom fredag 01-02-08

Åkte i från landvetter tidigt på fredag morgon och tyvärr var flyget försenat... Jag och Ida hade då en hel del tid på oss att titta i alla butiker men lät faktiskt bli att köpa något. Åt min tidigaste semla någonsin som var mega god, första semlan i år.

Delade en middag på Amseterdam flygplats schiphol där även detta flyg var försenat. Det blåste rejält och dimman låg tät så kanske var det inte så konstigt.
Sov hela vägen till Rom där vi tog tåget in till staden för att med våra väskor och vår lånade gps Ingrid skulle ta oss till
vårt hotell. På vår största resväksa hade ett av hjulen gått av och det gick inte längre att dra den efter sig utan nu blev vi
tvugna att bära den.

Hotellet var helt ok, Hotel Garda, men låg dolt och vi gick först förbi det:-) Nära spanka trappan och Via Veneto kändes
det som vi hade hamnat riktigt bra. I staden växte palmerna höga och clementinerna växte oranga på sina träd. Luften
känndes helt annorlunda emot hemma, här var det inte fuktigt och rått utan varmt.

Efter att ha checkat in på hotellet gick vi till Spanska trappan och därefter till det sjunkande skeppet.

Bild:Piazza di Spagna.JPG

När vi gick i trappan började ett vårregn falla och vi funderade på ifall vi skulle vända tillbaka till hotellet och hämta våra regnkläder. Vi avstod och gick istället till den fantastiska fontänen Fontana di Trevi som var mycket större än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Det var fullt av liv och rörelse och alla ville slänga ett mynt i vattnen för att som sägnerna säger, säkert få återkomma till Rom.
trevi1.jpg (36463 bytes)

Sedan gick vi till en vinkällare och åt en fantastisk måltid. Mamma, Pappa och Tobias beställde någon italiensk specialrätt medan jag och Ida valde pasta. Till efträtt åt vi av den helt magiskt goda italienska glassen som riktigt smälter i munnen.

Promenerade runt lite på Roms alla gator innan det var dags att gå tillbaka till hotellet för att sova. Det blir en lång dag när man går upp 02.30 på morgonen:-)