Kick off för vad?

- Det här är inte du, hans röst låter verkligen bestämd när han lämnar tillbaka kortet till tjejen framför mig i kön. 
- Skojjar du eller!?! Det är visst jag. Jag gick ut för flera år sedan...svarar hon.
Mannen funderar och tittar på sina kollegor om de hört resonemanget, men de verkar ha annat för sig.
- Har du något annat kort med dig? frågar han.
Tjejen skakar på huvudet och säger att hon bara tog med detta idag. Mannen skakar också på huvudet och säger att han tyvärr inte kan släppa in henne.

Så är det min tur och efter att ha lyssnat på vad som sagts framför mig är jag nästan nervös, helt utan anledning! Mannen tar mitt kort och tittar länge på det.
- Vilken skola går du på? frågar han mig och jag svarar att jag inte går i skolan längre, jag jobbar på skolan.
- Jaha, han ser förvånad ut som om han inte riktigt väntat sig det svaret. Vilken skola då? 
Lite irriterat berättar jag vilken skola det är, vad sysslar det med på det här stället undrar jag för mig slälv...

Vet inte ifall Sara och Carro hör vad som händer, men efter att ha svarat på vart jag jobbar får jag visa ytterliggare kort. Vilken tur att jag tog med hela plånboken den här gången, tänker jag och visar en gång för alla upp vem av mig och mannen som har rätt och går in. Jävla idiot till vakt, tänker jag när jag går förbi honom och fasar för vad han skall säga till tjejerna bakom om.

Ställer mig i dörren för att vänta och förvånat ser jag hur han snabbt slänger ett öga på tjejernas kort och låter dem gå in. Med öppen mun ser jag säkert jätte dum ut, men vad är det som händer här egentligen? Riktiga, äkta legitimationer skall man granska in i det minsta, så mycket att man i slutändan inte kan se skillnad på vad som är fejk och vad som är äkta... då har något gått galet!

Inne på stället är det fullt av fulla dryga människor som beter sig så som man hoppas att man själv aldrig gör när man är full. Göteborgs samskola har hyr stället för en kick off. Kick off för vad? För festandet är jag rädd och längtar hem till sängen och sömnen.

Jag är super trött...
Vardagsliv | |
Upp